SMWS International nosing and Tasting, Roosendaal (NL)

Calypso Roosendaal, 11 oktober 2014

Tweemaal per jaar opent de Nederlandse tak van The Scotch Malt Whisky Society haar deuren (enfin, de deuren van tweede uitvalsbasis Calypso) voor leden en niet-leden. Ze laten er de huidige Societyselectie proeven aan democratische prijzen.


Tegelijkertijd organiseren ze een Whisky School annex Master Class voor maximaal 25 personen. Chairman Benelux, en bovenal joviale Schot, Kenny Macdonald weet zijn publiek uitermate te boeien met verhalen over zijn thuisland en de Society.


Regen + Brusselse ring + Ring van Antwerpen zijn nooit goede teamgenoten van me. Ik kwam dus een twintig minuutjes te laat en miste de schoolstart.

11 mensen namen deel aan de Whisky School. De meerderheid van de deelnemers waren geen Society-leden. Slechts een drietal mensen waren voordien al lid. Benieuwd hoeveel nieuwe leden de Society mocht verwelkomen na de uiteenzetting van mr. Macdonald.

Er stonden vijf Society whisky’s, één uit elke regio, op het programma:

Lowlands: 5.39 A Vibrant promise of Spring (Auchentoshan, 15 jaar, 58.7% ABV, refill hogshead).
Speyside: 36.77 Wee secrets of flavour (Benrinnes, 17 jaar, 59.1% ABV, refill barrel).
Campbeltown: 27.107 To the Manor born (Springbank, 16 jaar, 56% ABV, refill gorda).
Islands: 31.28 Going nuts in a rugby club changing room (Isle of Jura, 25 jaar, 52% ABV, refill hogshead).
Islay: 53.186 Home and Away (Caol Ila, 23 jaar, 54.2% ABV, refil hogshead).

Ondertussen kregen we een pak informatie over de geografie van Schotland en de invloed hiervan op het maken van whisky, het belang van water om whisky te maken én om water toe te voegen in het glas. Maar de belangrijkste les hieruit blijft nog steeds: doe wat je zelf lekker vindt, niet wat anderen vinden dat je moet doen.

Het obligate productieproces mocht natuurlijk niet ontbreken. Aan de hand van een maquette en detailfoto’s kregen de deelnemers inzicht in de levenscyclus van whisky van graankorrel tot vloeibaar goud.



Als afsluiter kregen we nog een ietwat gedateerde commerciële Diageo documentaire voorgeschoteld. Ik schat dat de film net geen twintig jaar oud was. VHS kwaliteit, foute Tom Sellecksnorren, 10 jaar oude Glenkinchie en leeftijden werden nog de hemel ingeprezen. Leuk om te zien hoe de marketingafdeling van een bedrijf in nog geen tien jaar tijd het roer volledig omgegooid heeft.

Tussendoor kregen de deelnemers nog wat eenvoudige, (h)eerlijke hapjes voorgeschoteld. Kwestie van vijf whisky’s op vatsterkte zonder kleerscheuren te doorstaan.

En er is nog een reden waarom de Whisky School een aanrader is. Los van het feit of je een whiskymaagd bent of niet. Maar de proefnotities van het Society tasting panel voorgedragen krijgen door een volbloed Schot… Alleen daarom zou je elk jaar de school boeken. En € 25 voor 5 whisky’s, hapjes en een introductie (of opfrissing) in whisky lijkt me een eerlijke prijs.

De openflessentasting was tevens meer dan de moeite waard. Een kleine 70 flessen (?) stonden klaar om geproefd te worden aan € 3 per glas. Gelukkig slingerde er hier en daar een verklarende codelijst rond om de Societycodes te ontcijferen en goochelden de mensen aan de andere kant van de tafel met de codes.



Sta me toe een drietal kleine suggesties voor volgend jaar te geven:

Misschien kunnen de flessen opgedeeld worden naar de 5 klassieke regio’s of volgens één van de 12 SMWS clans?
Een take-away shop zou een meerwaarde zijn. Proeven, goedkeuren en onmiddellijk kunnen meenemen bevorderen impulsaankopen.
Een soortgelijk evenement is ook in België meer dan welkom. Vrijwilligers om een organisatorisch handje toe te steken, zijn zeker te vinden…

P.S. Bedankt voor de gulle samples en tot volgend jaar!

Reacties