Aultmore 21

Ritje over Buckie Rd.
Oprichter Alexander Edward opende Aultmore in 1897, op het hoogtepunt van de Victoriaanse whiskyboom. Nadat hij Benrinnes erfde, richtte hij achtereenvolgens Craigellachie en Aultmore op. De distilleerderij werd gebouwd om te kunnen voldoen aan de vraag van de grote blendinghuizen. Jarenlang werd de whisky “de zeldzaamste van Speyside” genoemd en enkel de lokale inwoners wisten waar ze moesten vragen achter een borrel van Buckie Road.

De 21 jaar oude single malt is exclusief gebotteld voor Travel Retail shops in luchthavens. Sommige speciaalzaken konden echter hun hand leggen op een aantal flessen en bieden de whisky ook aan (Maar let wel op met hun prijzen. Sommige zijn véél te duur.).

Benieuwd wat Stephan Marshal en Bacardi ontdekt hebben in de dikke mist over Buckie Road.


Identiteitskaart

  • John Dewar & Sons (Bacardi)
  • Aultmore Distillery, Keith (Speyside)
  • Single malt 21 jaar oud
  • Travel Retail editie
  • 46 % alcohol
  • Ongekleurd & unchillfiltered

Proefnotities

Kleur: Een mooie gouden kleur, zoals een zoete witte wijn. De whisky laat trage en dikke tranen achter op het glas.

Neus: Bij de eerste keer ruiken, krijg ik voornamelijk verf, houtbeits en lijm. De whisky heeft duidelijk wat meer tijd in het glas nodig (en minder in een plastic sampleflesje). Olijfolie geïnfuseerd met groene kruiden zoals tijm, rozemarijn en salie. Sinaasappelmarmelade met een licht bittere toets. Stoffige aroma’s van eik en houtschaafsel. De zoetheid komt pas na een tijdje vrij. Vanille, honing en rozijnen. Verse pannenkoeken met golden syrup en een subtiel muskparfum.

Een paar druppels water zetten de honing en eikaroma’s in de verf. Opnieuw sinaasappelmarmelade en musk.

Smaak: Deze Aultmore is zoet en krachtig. Honing, appel, kaneel en peper. Gelakte eend en sinaasappel. Een heerlijk warm en olieachtig mondgevoel.
Water geeft me opnieuw meer houttoetsen. Romige appeltaart met vanille en een scheutje calvados.

Finish: Zoet en bitter in de afdronk. Eiken staven bestreken met een dun laagje honing. Een spoortje peper en grappa blijven hangen in de mond.



Aultmore 21 is de beste whisky van de drie samples die ik toegestuurd kreeg door het PR bedrijf achter The Last Great Malts. Net zoals zijn jongere broer voldoet hij aan alle eisen van een steengoede whisky. De neus is super en de balans tussen het fruitige Speyside karakter en de houtaroma’s is nagenoeg perfect na 21 jaar in het vat.

De whisky kost ongeveer €169 / £125 in luchthavens en andere travel retailzaken. De whisky is duidelijk gericht op het luxesegment van de markt en zal zeker een aantal reizigers weten te overtuigen.



Bronnen en afbeeldingen: Aultmore

Na het aanvragen van het persbericht kreeg ik door Sophie Donovan van Quercus Communications een sample opgestuurd.

Reacties